Oldal kiválasztása

Egy újabb – remélhetőleg számotokra is – „praktikus tanáccsal” jöttem, ami Nekünk segítséget nyújt a mindennapokban… A mentes ételek, alapanyagok felkutatásánál, egy idő után alap, hogy mindennek a címkéjét vizsgáljuk, vagy az éttermekben alap kérdéseket teszünk fel (Van e benne..? Az alapanyagok nem tartalmaznak e..? Keresztszennyezés? Külön helyen/edényben/stb készül a mentes étel?). De van egy „támpont”, ami segíthet egyes mentes táplálkozások során is.

Az éttermek, cukrászdák vagy akár a bevásárlás során is egyre többször látjuk a „paleo” vagy „vegán” feliratot. De tudjuk mit is takar ez pontosan? Mely mentes táplálkozást segítheti az ilyen termék vagy étterem, cukrászda? Ugyanis ez nem csak egy „divatos” irányzat, hanem az ételallergiával küzdőknek is egy plusz segítség lehet. Véleményem szerint érdemes „kihasználni”!

A paleo étrendet/diétát követő emberek csak olyan ételeket esznek, amelyek már az ősemberek számára is elérhetőek voltak, neve is a Paleolit korszakra utal. A klasszikus paleolit étrendben tiltólistás élelmiszerek; a gluténtartalmú élelmiszerek (vagyis a gabonafélék, a kenyér, a tészta, a kása stb); a hozzáadott, mesterségesen előállított, finomított cukor; keményítőt tartalmazó ételek (burgonya); szolanint vagy lektint tartalmazó ételek (pl paradicsom, paprika, rizs, hüvelyesek); mogyoró; a tejtermékek, a hidrogénezett olajok, margarinok; a feldolgozott élelmiszerek (pl felvágottak). Így a paleo termékek jól jöhetnek a cukorbetegeknek, gluténérzékenyeknek, valamint a tejmentes diétát folytatóknak.

A vegánok ezzel ellentétben legtöbbször erkölcsi okokkal indokolják speciális étrendjüket. A vegánok elutasítanak mindent, ami állati eredetű, tehát a hús mellet az összes tejtermék, tojás és minden egyéb étel, ami akár csak ezeknek a származékát tartalmazza, tiltólistára kerül. Az étrendjüket teljesen növényi alapokra helyezik. Így a vegán termékek jól beilleszthetőek a tej- vagy tojásmentes diétába is.

Rengeteg féle diéta, étrend létezik. Van hogy különböző irányzatokat „egyesítenek” és így születik valami új, pl: pegán (paleo-vegán). A mentes táplálkozás során (leginkább tej a mi esetünkben, de a sok cukrot is igyekszem csökkenteni) törekszem a változatosságra és a lehetőségeinkből kihozni a legjobbat, akár a többfelé diéta/étrendből csemegézve, azokat összeollózva. 😉

Az ünnepekre való felkészülés során, jelenleg a húsvétra való „kutatásban” is figyeltem ezeket a „jeleket”/ikonokat (paleo, vegán).

Kislányom paleo nyuszit és tojást fog kapni, garantálva ezzel a csoki tejmentességét, no meg, hogy Neki is jusson édesség, hisz azért ha ritkábban is eszik csokit, de valahol várja. 😊

 

A másik finomság, amit megmutatnék, egy „tejszínhab”. A kávémhoz alig várom, hogy tesztelhessem! 

Share This